Краще щороку ходити на вибори, ніж на барикади!

15 жовтня 2014 - ця дата увійде в новітню історію нашої країни. У цей день в Україні був опублікований закон «Про очищення влади» (про люстрацію). Прийнятий Закон визначає правові та організаційні засади проведення перевірки чиновників «з метою відновлення довіри до влади та створення умов для побудови нової системи органів влади відповідно до європейських стандартів».

Закон набуває чинності на наступний день після його опублікування. Проведення люстрації державних чиновників стало однією з вимог учасників Майдану і одним з найважливіших його досягнень.

За оцінками деяких аналітиків на проведення люстрації піде 2-3 роки. Крім того, витрати на процес люстрації будуть високими.

Ідея люстрації не нова і апробована - країни колишнього соцтабору, в яких існували комуністичні режими, пройшли через очистку держапарату. Основним критерієм, за яким фільтрувалися чиновники, була співпраця з Компартією і КДБ (або аналогічними спецслужбами цих країн).

У нашій країні ще в лютому 2005, після перемоги «Помаранчевої революції», ЗМІ повідомляли про розробку відразу двох законопроектів про люстрацію. Але ці законопроекти «загубилися і забулися», так як були небезпечні для чиновників і функціонерів.

Ось тут і виникають питання:
Як народу України підтримати люстрацію, щоб вона непомітно НЕ затихла через якийсь час?
Як проконтролювати, щоб влада була повністю очищена?
Як прискорити процес люстрації, адже 2-3 роки це досить тривалий термін?
Як зробити, щоб чиновники, які вчасно «сховалися», не потрапили в свої крісла через якийсь час?

Саме ці питання і народжують певні сумніви в тому, що процес люстрації не проводитиметься «для галочки».

Не секрет, що довіра людей до влади зруйновано, розпочаті реформи сприймаються з часткою сумніву в їх ефективності. А щодо люстрації і зовсім висловлюються побоювання, що люстраторів можуть підкупити (враховуючи рівень корупції в нашій країні і фінансові можливості корупціонерів) ...

Для відновлення довіри до влади, для прискорення процесу очищення влади та безпосередньої участі в ньому народу, ми пропонуємо простий і ефективний механізм: щорічні вибори не тільки депутатів, а й функціонерів!

Причому функціонерів місцевих: районних, міських, обласних! Якщо чиновників найвищого рівня Люстраційний комітет зможе перевірити досить швидко і кваліфіковано, то чиновники на місцях і місцеві суди, «прикриваючи» один одного, можуть зайняти кругову оборону. Мільйонна чиновницька армія навряд чи здасться без бою.

Ми вважаємо, що тільки щорічні вибори депутатів і функціонерів зможуть підтримати, доповнити і підсилити люстрацію.

Люди на місцях зазвичай знають хто і за скільки купив собі посаду, знають скільки коштує вирішення того чи іншого питання, хто і кого «кришує» - як відомо, «шила в мішку не втаїти». І якщо люстраторів гіпотетично можна підкупити або обдурити, то виборці на місцях не виберуть продажних і неефективних функціонерів на новий термін! Таким чином, нечесні, корумповані, та й просто непрофесійні чиновники будуть відсторонені від влади цивілізованим і мирним способом.

Щорічні вибори допоможуть налагодити діалог і взаємодія між владою і народом, дозволять за 2-3 роки підібрати професійних менеджерів і тоді, виборці, можливо, зможуть самі вирішувати - продовжувати термін перебування на посаді чиновника, чия чесність і компетентність не викликає більше сумнівів.

Буде досягнута згода між зацікавленими сторонами: «замовником послуги» - народом і «виконавцем» - чиновником. При цьому практично виключена корупційна складова при призначенні чиновника на посаду: він буде вибиратися народом, відповідно «підкупити» своїх виборців зможе тільки своїми діловими якостями, чесністю та професіоналізмом. І обиратися чиновник буде на короткий термін - 1 рік, таким чином, підкуп іншими методами, які іноді застосовуються на виборах, стане економічно недоцільним.

Максимально ефективним нам представляється саме скорочення кількості учасників процесу: замовник послуги - виконавець.

Наша пропозиція базується на наукових працях науковців, зокрема на роботах Р. Г. Коуза. Світове співтовариство прийшло до такого висновку ще багато років тому. Відомий учений Р. Г. Коуз сформулював принцип успішної взаємодії держави і народу, за що отримав Нобелівську премію і довів, що держава не здатна оптимально вирішувати питання екстерналій (зовнішніх ефектів). Воно не може правильно оцінити розміри зовнішніх витрат, не може зіставити витрати і вигоду, узгодити інтереси сторін. Його участь у таких процесах вимагає чималих витрат. Отже, вирішити проблему можна тільки шляхом угоди між зацікавленими сторонами. У разі цілої країни - це між владою і людьми. Народ, як і належить, повинен виступати замовником послуг, а депутати і чиновники - виконавцями. Щоб досягти такої взаємодії, необхідно поміняти діючу в державі систему.

Крім усього перерахованого вище, щорічні вибори знизять витрати на очищення влади, тому проводитися вони будуть за рахунок внесків кандидатів. Враховуючи, що вибиратися буде близько мільйона депутатів і чиновників, а витрати на вибори становлять близько 1,2 млрд гривень, реєстраційний внесок від кожного кандидата буде досить невеликим і посильним для кожного.

Узагальнивши світовий досвід і науку, можна провести очищення влади максимально ефективно, в більш короткі терміни, налагодити взаємодію між громадянами України та владою і сформувати управлінський апарат з чесних професіоналів, обраних народом.

 

Дата: 3 січня 2015

Назад